Waarom je altijd vanuit de customer journey moet denken

Customer Journey

Hoe richt je jouw website effectief in zodat deze leidt naar meer verkopen of inschrijvingen? Hoe zorg je dat mensen de interactie aangaan met jouw social media-content en hoe kun je e-mailmarketing zo inzetten dat het goed converteert? Op al die vragen kun je hetzelfde antwoord geven: door de customer journey van je klant te kennen. We leggen het graag even aan je uit.

Wat is de customer journey?

Vrij vertaald is dit de klantreis. Ofwel, de reis die de klant maakt vanaf het moment dat hij interesse in iets heeft tot aan het moment dat hij dit heeft gekocht of gebruikt. Je ziet hieronder een schets van de customer journey.

De customer journey is opgedeeld in vier fasen: see, think, do en care. In de see-fase vindt het eerste contact plaats. In de think-fase moet je hem overtuigen van jouw product of dienst. In de do-fase overtuig je de klant definitief en kunnen de vlaggen uit, want hij gaat over tot jouw gewenste conversie! Dat kan een aankoop zijn, maar ook een nieuwsbriefinschrijving. Dat is dus geheel afhankelijk van je doel. De reis sluit af met de ‘care’ fase, waarin je zorgt dat je klant ook klant blijft. Iedereen die jouw product koopt gaat door dit proces tijdens het aanschaffen van iets.

Customer Journey

Hoe de customer journey bijdraagt aan jouw succes

Bij VerseKrachten hebben we specialisten in dienst die weten in welke fase je welke kanalen moet inzetten. Gebruik jij bijvoorbeeld altijd social media om je dienst direct te verkopen (de do-fase)? Rode vlag! Uit onderzoek is gebleken dat social media helemaal niet ideaal is hiervoor. Je kunt voor die verkopen beter e-mailmarketing of Google Ads inzetten. Social media zet je daarentegen in om je klant kennis te laten maken met jouw product, de see-fase dus.

En heb je al eens gedacht om blogs in te zetten? Door middel van blogs kun je heel goed meer informatie over je bedrijf of product geven, wat ideaal is in de think-fase. Want dat is het moment dat je klant op zoek is naar informatie en vergelijkingen gaat maken tussen jou en je concurrent. En als jij dan op het juiste moment dat blog klaar hebt staan leid je hem zó naar de do-fase!

Je moet die klantreis dus heel goed in kaart hebben wil je er succes uit halen. Alleen als je dat duidelijk hebt weet je op welk moment je welk kanaal kunt inzetten. Het gevolg: je weet precies hoe je zo’n kanaal moet inrichten. Je kunt hem de juiste informatie op het juiste moment bieden, waardoor je hem helemaal kunt verleiden tot een aankoop. Als je weet dat je social media-kanalen informatief en inspirerend moet inrichten voor de beste resultaten, weet je dat je posts als ‘koop nu’ het beste vermijdt.

Customer Journey

Maar… hoe dan?

We snappen als het niet helemaal jouw ‘cup of tea’ is. En stiekem gaan we natuurlijk ook niet alles verklappen. Maar geen zorgen! Jij kent jouw klant het beste, wij de marketingkanalen. Laten we eens kijken of we deze krachten kunnen bundelen in een effectieve marketingstrategie! Neem vooral contact met ons op om te kijken of onze VerseKrachten iets voor jou kunnen betekenen.