5 tips om te starten met Clubhouse

Je kan het bijna niet hebben gemist: de hype rondom Clubhouse. Ben je al gezwicht? Of weet je niet goed wat je ermee moet? Geen zorgen. Na het lezen van dit blog heb jij antwoord op de vraag of Clubhouse iets voor jou is. 

Even wat achtergrond

Clubhouse is een audio-app die in 2021 ineens razendpopulair is geworden omdat de beroemde ondernemer Elon Musk de app deelde op zijn Twitteraccount. In Clubhouse kun je, door middel van alleen audio, gesprekken voeren met mensen over de hele wereld. Je noemt dit een ‘room’. Nu denk je misschien “dat wordt toch heel chaotisch?”, maar daar hebben ze gelukkig een oplossing voor gevonden. Er zijn namelijk in de room een aantal moderators, zoals de hosts of co-hosts, die kunnen praten en bepalen wanneer iemand wat mag zeggen. Ze kunnen iemand ‘naar voren halen’ als diegene een opmerking heeft en zo blijven de gesprekken gestructureerd.

Momenteel vinden er op Clubhouse veel informatieve sessies plaats. Denk aan tips om je bereik op LinkedIn te verhogen, uitleg over hoe je productief werkt of een Q&A over Photoshop. Ook staat er luchtige content tussen, zoals een uurtje babbelen tijdens het ontbijt of een vrijmibo. Kortom: een gezellige plek waar je, helemaal in een lockdown, gezellig kunt kletsen en nieuwe mensen kunt ontmoeten op afstand. 

starten met clubhouse

Clubhouse voor business

Clubhouse bijdragen kan aan je business, mits je het goed inzet:

1. Laat je verkooppraatjes links liggen

Wil jij volop je product of dienst aanbieden op Clubhouse? Dat zal niet werken. Het is een platform waar het draait om kennisdeling en interessante gesprekken. Niemand zit te wachten op verkooppraatjes, maar wél op jouw kennis over je vakgebied. 

2. Treed op als thought leader

Een thought leader ben je als je in jouw vakgebied wordt gezien als autoriteit. Mensen willen in dat geval graag weten wat jij vindt of denkt over een onderwerp, want jij bent de expert. 

Optreden als leider in Clubhouse doe je door relevante rooms te hosten, maar kijk ook of je samenwerkingen kunt aangaan met andere partijen zodat je bijvoorbeeld als gastspreker kan optreden. Daarnaast loont het als je bij andere rooms aanwezig bent: zo laat je zien dat je aanwezig bent.

3. Enige voorbereiding is gewenst

 Je kúnt een room hosten zonder voorbereiding, maar je zult zien dat het effect beter is als je je wel voorbereidt. Clubhouse is namelijk snelle content: mensen zitten niet te wachten op twijfelachtig gestotter of een verhaal dat allerlei zijpaden neemt. Bereid een rode draad voor die je het komende uur gaat volgen om je luisteraars vast te houden. 

4. Breng structuur aan

Om een fanbase of community op te bouwen rondom jouw expertise en jouw sessies kun je het best een regelmatig terugkerende room creëren. Goede voorbeelden zijn de Ochtendclub om 09:00 uur of influencer Bas Smit die dagelijks co-host is bij een room. Zo blijven mensen je naam zien en kun je jouw publiek gedurende de hele week van nieuwe kennis voorzien. Je kunt beginnen met één of twee keer per week en vanuit daar kijken hoe het gaat.

5. Neem eerst plaats op een tribune

In Clubhouse spreek je voor een groep. Ondanks dat niemand je kan zien, is dat toch een beetje spannend. Je wil tenslotte niets geks zeggen. Wil je de spanning even laten wegzakken? Neem dan een paar dagen de tijd om andere rooms af te gaan en de kunst af te kijken. Luister goed naar de structuur, hoe anderen modereren en op welke manier zij hun bedrijf naar voren laten komen.

Een belangrijk detail is dat je in Clubhouse optreed als persoon, niet als bedrijf. Wij zouden dus geen account aanmaken als VerseKrachten, maar als Rianne. Vervolgens zou ik in mijn profiel zetten dat ik werk voor VerseKrachten. Als mensen mij dusdanig interessant vinden, komen ze vanzelf ook bij VerseKrachten uit. Het klinkt wellicht omslachtig, maar als je optimaal gebruik wil maken van Clubhouse, is dat de manier.

Aan de slag met Clubhouse?

Wil je weten hoe je met jouw bedrijf Clubhouse inzet? Neem contact met ons op en we helpen je op weg!