Benut deze marketingtrends in 2021

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Benut deze marketingtrends in 2021

2020 was het jaar waarin we thuis kwamen te zitten en het leven zich online afspeelde. In 2021 zullen we hopelijk weer bij elkaar komen, maar de ontwikkeling naar een onlinewereld biedt kansen die bedrijven ook volgend jaar kunnen benutten. Dit zijn de marketingtrends voor 2021.

Online events

Zakelijk contact en communicatie met klanten vond het afgelopen jaar grotendeels online plaats. Skype, Zoom, Google Meet en Microsoft Teams werden nog nooit zoveel gebruikt. De webcams maakten overuren! Nu iedereen gewend is aan deze vorm van communicatie via video, kunnen bedrijven hiervan profiteren en verder uitbreiden.

Veel bedrijven schakelden in de quarantainetijd snel over naar online events. Via camera’s konden mensen een gebeurtenis alsnog live bijwonen, zoals beurzen, prijsuitreikingen of de opening van een nieuwe zaak. Een toegankelijke vorm van een online event is een livestream via social media. Via Instagram, Facebook, Twitter, YouTube en Twitch kun je jouw doelgroep ieder moment van de dag live mee laten kijken met wat je ze ook wilt laten zien. Zonder dat je een te grote groep vormt!

Webinars

Voor een exclusievere bijeenkomst is een webinar een uitstekende optie. In 2020 werd deze vorm van kennisdeling heel populair. Meer dan ooit schrijven mensen zich in voor een online masterclass, workshop of presentatie van een expert. Tijdens deze sessies kunnen mensen meedenken en direct vragen stellen. Net zo makkelijk als in real life! Bedrijven of specialisten delen hun expertise en maken mensen warm om van hun diensten gebruik te maken. Deze webinars kunnen ook worden opgenomen en on demand beschikbaar worden gesteld, eventueel na betaling. Dat is nog eens service!

Video, video, video

Sinds de start van het coronatijdperk zijn er ontelbaar veel video’s gemaakt. Professionals die nooit voor de camera stonden, maakten nu ineens een bedrijfsvideo voor hun collega’s of voor klanten die ze niet meer in persoon konden spreken. Video bewees zich eens te meer als een snelle en effectieve methode om een boodschap over te brengen aan een publiek.

Als bedrijf kun je jouw producten en diensten goed in beeld brengen om klanten te overtuigen. Vertellen dat je een goed product verkoopt is leuk, maar laten zien wat de voordelen zijn, werkt nou eenmaal een stuk beter. Voor de kijkers is een video een gemakkelijke manier om informatie te winnen en zich te verdiepen in de nieuwe producten. Video zal daarom zeker niet minder populair worden in 2021, dus zet de camera maar klaar!

Social media-trends

Ook op social media is video helemaal in. De jongste doelgroep bevindt zich op TikTok, dat puur gemaakt is voor het delen van korte video’s. Van dansjes tot tutorials aan toe. In 2020 is deze app door het dak gegaan en inmiddels zijn er in Nederland 4,5 miljoen gebruikers. Een grappige video van een influencer die via product placement jouw product laat zien, kan viral gaan en de hele wereld bereiken. Zeker het onderzoeken waard.

Instagram heeft sinds dit jaar meer ruimte voor langere video’s door middel van Reels, die sinds de laatste update ook prominenter zichtbaar zijn in de app. Daarnaast is er een shopping-optie geïntegreerd, waarmee je als bedrijf een webshop in kan richten binnen dit social media-kanaal. Op basis van de interesse van de gebruiker wordt een selectie aan webwinkels en producten getoond. Hier wil je absoluut tussen staan, dus neem Instagram Shopping mee in jouw marketingstrategie voor 2021!

Waar Facebook achterblijft, komt LinkedIn juist op. Voor de zakelijke doelgroep en B2B is dit het platform om in te investeren.

Wil je weten hoe je bepaald op welke kanalen je actief moet zijn? Lees dan dit blog: De juiste social media-kanalen kiezen.

Virtual reality

De hype rond Virtual reality (VR) is na de piek in 2018 enigszins gaan liggen. Er worden commerciële headsets verkocht en de techniek wordt toegepast in VR Gaming, maar het grote publiek maakt nog zelden gebruik van de brillen, die een kunstmatig zintuiglijke ervaring bieden. Toch biedt het voor bedrijven wel degelijk veel mogelijkheden.

Klanten kunnen een ervaring beleven zonder op een specifieke locatie aanwezig te zijn, en deze kunstmatige ervaring is in veel gevallen goedkoper dan de werkelijke ervaring. Het zou ons niets verbazen als er achter de schermen hard gewerkt wordt aan plannen om Virtual reality meer te integreren in marketingplannen. We gaan zien of dat in 2021 realiteit wordt. 

Automation

Zoals een fabriek processen automatiseert, kun je dit ook doen met marketingactiviteiten. Automation wint de laatste jaren al aan populariteit, maar veel bedrijven kunnen nog stappen zetten op dit gebied. Het inzetten van softwaretechnologie biedt veel kansen om efficiënter te werk te gaan.

Met name bij het inzetten van e-mail biedt automation veel quick wins. Niet iedereen in jouw database zit op hetzelfde moment op dezelfde e-mail te wachten. Door de klantreis en het contact automatisch bij te houden, kun je iedereen op het juiste moment bedienen met nuttige informatie. Denk aan een automatische bevestigingsmail of een herinnering dat er nog een product in het winkelmandje zit. Alles handmatig doen is zó 2020.

Een vliegende start in 2021

Ook in 2021 staan de marketingspecialisten van VerseKrachten voor je klaar. Heb je hulp nodig bij het opzetten van een online events, het maken van een video of het automatiseren van je e-mails? Neem direct contact met ons op en we maken samen een vliegende start in het nieuwe jaar!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees verder