Zo maak je jouw producten goed vindbaar in Google

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Zo maak je jouw producten goed vindbaar in Google

Iedere webshop heeft te maken met concurrentie en wil daarom zo goed mogelijk zichtbaar zijn. Je gehele website moet daarom SEO-proof zijn ingericht, maar ook via de individuele productpagina’s kun je goed gevonden worden. Wij geven je vijf SEO-tips om je producten goed vindbaar te maken voor zoekmachines.

Start met een zoekwoordanalyse

Als eerste wil je het zoekgedrag van jouw doelgroep in kaart brengen. Kijk op de Zoekwoordenplanner van Google welke woorden mensen gebruiken bij het zoeken naar jouw product, deze wil je terug laten komen in de productbeschrijving. Zijn er meerdere namen of synoniemen voor dat wat je verkoopt? Dan is het nuttig om erachter te komen welke termen het meest worden gebruikt door jouw potentiële klanten. Zoeken zij op ‘zachte sloffen’ óf ‘warme pantoffels’? De juiste woordkeuze kan veel verschil maken!

Schrijf een unieke producttekst met H2 tussenkoppen

Je scoort het best als je een producttekst schrijft die specifiek gericht is op jouw bezoeker. Vermijd algemene teksten en voorzie de pagina van gepersonaliseerde content. Deze tekst moet lekker leesbaar zijn voor de gebruiker; gebruik tussenkoppen voor je alinea’s en bullet points voor opsommingen. Zowel Google als jouw websitebezoeker stellen dit zeer op prijs.

Gebruik een duidelijke producttitel

De producttitel is het eerste wat jouw gebruiker ziet. Google hecht steeds meer waarde aan het gebruik van specifieke zoektermen, zoals ‘dames jas rood-wit gestreept’. Het is daarom belangrijk in je titel het product zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Verplaats je in de klant: welke woorden zou hij of zij intypen? Geef de producttitel de opmaak mee van een H1-kop, zodat Google begrijpt wat er op de pagina te vinden is.

Een voorbeeld van onze klant Tokkelientje. Een volledige producttitel, met het merk van het speelgoed en een beschrijving van het product, zoals mensen die zullen zoeken op Google.

Zorg voor goede metadata

De metadata worden door zoekmachines gebruikt voor de weergave van de zoekresultaten. De meta data bestaan uit drie velden:
• Metatitel: de titel van jouw pagina op je website en in zoekmachines.
• Metabeschrijving: de korte teksten onder de titel die terugkomt in zoekmachines.
• URL: de link naar de pagina.

De metadata worden door zoekmachines gebruikt voor de weergave van de zoekresultaten. De meta data bestaan uit drie velden:
• Metatitel: de titel van jouw pagina op je website en in zoekmachines.
• Metabeschrijving: de korte teksten onder de titel die terugkomt in zoekmachines.
• URL: de link naar de pagina.

Metadata zijn een belangrijk onderdeel van On-page SEO, hierin verwerk je de belangrijkste zoekwoorden die uit jouw analyse naar voren zijn gekomen. We schreven hier al eens eerder een blog over met handige tips over On-page SEO.

Vergeet de afbeeldingen niet

Last but not least: afbeeldingen. Het is verleidelijk om je website te voorzien van grote afbeeldingen met een hoge resolutie. Maar wanneer je deze niet optimaliseert, verandert een mooie visuele toevoeging in een zwakke plek op SEO-gebied. Vaak realiseren websitebeheerders zich niet dat deze flitsende beelden zwaar zijn en negatieve invloed hebben op de paginasnelheid. Wil jij secondelang wachten op een ladende pagina? Google in ieder geval niet.

Zorg daarom altijd dat je de afbeeldingen comprimeert, zodat deze minder zwaar zijn. Geef de afbeelding een passende titel en alt-tekst. Wanneer Google jouw website scant, leest hij deze gegevens om te begrijpen wat er op de afbeelding te zien is. Ja, Google houdt echt alles goed in de gaten.

Aan de slag met SEO voor je webshop?

Met bovenstaande tips kun je jouw productpagina’s SEO-proof inrichten. Wil je hier meer over weten of laat je het liever over aan professionals? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten staan klaar om je te helpen.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder