Zo kies je de juiste social media-kanalen

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Zo kies je de juiste social media-kanalen

De lijst met social media-kanalen is lang en lijkt ieder jaar langer te worden met nieuwe platformen en innovaties. Probeer je op alle kanalen aanwezig te zijn? Stop daar maar mee, want dat is niet effectief en vooral zonde van je kostbare tijd. Maar hoe kies je dan wél de juiste platformen voor jouw bedrijf? Beantwoord deze drie vragen en je bent op de goede weg!

1. Waar is je doelgroep?

De hamvraag is: wie is je doelgroep en op welke kanalen is deze te vinden? Op die plekken moet jij ook aanwezig zijn! Als jouw ideale klant rond de veertig jaar is, dan is het jonge TikTok niet het juiste kanaal, aangezien de gemiddelde leeftijd daar twaalf jaar is. Voor voetbalclub Ajax, met veel jonge fans, is TikTok wél een succeskanaal.

Wil je die persoon van veertig jaar bereiken, dan is Facebook een overweging waard. Dat zie je terug in het overzicht hieronder met de leeftijdsgroepen per social media-kanaal, gebaseerd op een onderzoek van New Com.

Bron: New Com

Tip: Maak een profiel van je ideale klant, een zogenaamde ‘buyer persona’. Op basis hiervan kun je beter het juiste kanaal bepalen. Als je er moeite mee hebt, neem dan even contact met ons op, dan denken we met je mee!

2. Wat is het doel?

Voordat je met hagel gaat schieten, bedenk goed wat je precies wilt bereiken met je social media-kanalen. Wil je meer verkopen realiseren in je webshop, of gaat het je om naamsbekendheid en klantenbinding?

Ieder social media-kanaal heeft zijn eigen karakteristieken. Op Instagram worden niet veel linkjes gebruikt, dus is dat kanaal niet het meest geschikt voor het promoten van producten of blogs. Facebook leent zich hier beter voor. Wil je mensen direct veel informatie geven over je product zonder te linken? Neem dan een video op voor YouTube of IG TV!

Wil je een jonge doelgroep aanspreken of je merk speels neerzetten? Maak gebruik van video’s voor TikTok of Instagram Reels!

Tip: Instagram heeft onlangs een update gehad, waardoor er meer aandacht is voor video’s en Shopping. Lees hier alles over deze Instagram-update!

3. Wat is je product?

Je hebt je doelgroep en je doel bepaald, nu kun je gaan kijken hoe je je product in de markt zet. Heb je veel goede foto’s van hetgeen je verkoopt? Dan adviseren wij om een account aan te maken op Pinterest: het ultieme inspiratieplatform waarbij foto’s centraal staan! Maar ook op Instagram kun je natuurlijk een mooie feed samenstellen om je volgers te inspireren.

Sommige bedrijven hebben juist een aanbod dat snel verandert. Neem een Too Good To Go, een app waarop restaurants eten kunnen verkopen dat ze die dag over hebben gehouden. De app heeft ieder dagdeel, soms zelfs ieder uur, nieuws over aanbiedingen die live staan. Zij hebben dus behoefte aan een real-time kanaal voor snelle updates. Dit platform bestaat, en heet Twitter.

Restaurants en cafés kunnen door de opmaak van hun gerechten goed scoren op social media-kanalen!

Tip: Op Facebook, Instagram en Pinterest kun je via Shopping makkelijk een webshop creëren. Houd ons blog in de gaten voor alle in-en-outs over deze Shopping-mogelijkheden.

Social media-kanalen voor jouw bedrijf inzetten

De populariteit van apps schommelt, maar social media zullen niet verdwijnen uit onze online samenleving. Het blijft daarom belangrijk dat je weet welke kanalen je in kunt zetten voor welk doel. Een social media-strategie helpt je met deze structuur en met content die bijdraagt aan jouw doelen.

Onze VerseKrachten staan klaar voor al jouw vragen over social media. Neem direct contact met ons op.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder