Zo haal je alles uit Black Friday!

Black Friday is dé dag om de beste deals van het jaar te scoren. Deze ‘shopping holiday’ op 27 november is vanuit de Verenigde Staten overgewaaid naar Europa. Winkels gaan ’s nachts al open, geven hoge kortingen en starten zo het seizoen voor de kerstaankopen. Een mooie kans om als bedrijf een sprint te maken richting de jaardoelstellingen, of daar voorbij! De ultieme voorbereiding begint vandaag.

Bepaal je doel

Voordat je een idee voor een campagne uitwerkt, is het belangrijk om het grotere plaatje te bekijken. Wat wil je bereiken? Meer verkopen? Meer volgers op social media? Meer e-mailinschrijvingen? Black Friday is veel meer dan alleen kortingen of producten weggeven. Kies een doelstelling die aansluit bij de ambities van jouw bedrijf en haal het maximale uit deze dag vol potentie.  

Social media is key

Kleine social media campagnes kunnen een grote impact maken. Veel bedrijven gebruiken Black Friday om het aantal volgers te laten groeien. Maar hoe pak je dit goed aan?

Een veelgebruikte strategie is het inzetten van online winacties waar een prestatie tegenover staat, zoals het volgen van een account of het taggen van vrienden. Zorg ervoor dat deze tegenprestatie niet te groot is. Dat schrikt mensen af om mee te doen.

Vergaar volgers die waarde hebben voor jou door een product weg te geven dat aansluit bij de interesse van jouw gewenste doelgroep. Door een specifieke doelgroep te selecteren in social advertising weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Het voordeel van een online event

Zeker in de huidige tijd waarbij live events niet mogelijk zijn, is een online event een goed alternatief. Een online event brengt een groot voordeel met zich mee: je kan direct linken naar je website, producten of contactpagina.

MeUndies, een webshop met ondergoed, gaf afgelopen jaar een goed voorbeeld. Zij gingen live op Facebook en maakten er een feestje van met DJ’s, hapjes en dance battles. Door de gezellige vorm was het gemakkelijk contact maken met de bezoekers. Daarnaast deelden ze prijzen uit bij een bepaald aantal kijkers. Hierdoor nodigden mensen elkaar uit en eindigde de livestream met 660.000 kijkers. Dit zijn 660.000 mensen die direct een positieve associatie hebben met het bedrijf. Daar teken je toch voor?

Emaildatabase boosten

Emailadressen zijn waardevolle contactgegevens als je een band op wilt bouwen met jouw klanten en doelgroepgericht wilt adverteren. Uit cijfers van Shopify blijkt dat email het hoogste conversieratio heeft onder de marketingkanalen: maar liefst 4,29 %. Met een slimme truc kun je tijdens Black Friday de nodige e-mailadressen verzamelen.

Mensen houden van korting en dus kondig je groot aan dat alle producten zijn afgeprijsd op Black Friday. De kortingscode die hiervoor gebruikt moet worden, kunnen bezoekers via de email ontvangen. Een mooie stimulans om bestaande en potentiële klanten te laten abonneren op jouw nieuwsbrief. Al deze nieuwe emailadressen kan je later weer gebruiken bij het aanprijzen van je producten.

Schoenenmerk Steve Madden heeft dit goed aangepakt door uit te pakken met een Black Friday-homepagina, waarop alleen een inschrijfformulier stond. Mensen schreven zich in om de beste deals te zien en lieten hun contactgegevens achter. Zelfs als ze geen aankoop deden, haalde Steve Madden wel een e-mailadres. Dat is pas een Black Friday-investering.

Alles uit Black Friday halen?

Vrijdag 27 november lijkt nog ver weg, maar de tijd vliegt. Bereid jouw acties goed voor om je doelen te bereiken. Kortingen en extra verkopen zijn leuk, maar uiteindelijk wil je dat mensen terugkeren naar jouw bedrijf en merk. Heb je daar hulp bij nodig? Wij staan voor je klaar. Neem dan gerust contact met ons op.