Zo creëer je merkvoorkeur en behoud je een voorkeurspositie

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Zo creëer je merkvoorkeur en behoud je een voorkeurspositie

De hele dag door nemen mensen snelle beslissingen op basis van intuïtie. Ook jouw merk beoordelen ze op het gevoel dat ze onbewust van jouw uitingen krijgen. De eerste indruk is bepalend. Wat straal je uit? Om boven de concurrentie uit te stijgen, wil je een positieve merkassociatie in het hoofd van de consument creëren. Zo bouw je via branding een merkvoorkeur op.

Maak je kernwaarden duidelijk

Voordat je wilt weten wat je uit wil stralen, moet je weten wie je bent en waar je voor staat. Probeer wat je doet in een motto samen te vatten waarin jouw kernwaarden naar voren komen. Bijvoorbeeld voor een webshop die altijd levert: ‘uitverkocht bestaat niet’. Aan de hand van deze slagzin beschrijf je de boodschap voor jouw publiek. Dit wil je altijd en overal uitstralen. In de externe en interne communicatie, publiekelijk en in het persoonlijk contact met klanten. Belangrijk is dan wel dat je daadwerkelijk doet wat je belooft. Dus zorg ervoor dat je jouw producten ook daadwerkelijk altijd kan leveren.

Nike heeft een sterke leus, die past bij de identiteit van het sportmerk: ‘Just do it’. Iedereen heeft een kans. Je kan altijd winnen, als je het maar probeert en niet opgeeft. Nike maakt zich hard voor gelijke kansen voor iedereen, bijvoorbeeld via statements over ‘black lifes matter’ en promotie bij de paralympische spelen. Nike kiest de podia en de boodschap bewust om de kernwaarden van het bedrijf overal uit te stralen.

Bouw aan bekendheid

Wanneer je weet wat je wilt zeggen, moet je naar de juiste plek zoeken om jouw boodschap te verspreiden. Denk aan reclames, social media, websites, marketingactiviteiten, partnerships en influencers. Zoek naar een platform dat een connectie heeft met jouw bedrijf. Het liefst zet je mensen in die dezelfde kernwaarden hebben als jijzelf. Het publiek moet de match snappen. Een influencer moet dus iemand uit de doelgroep zijn, of iemand die volgens de doelgroep een expert is. Bijvoorbeeld een profvoetballer bij een reclame over voetbalshirts of een tandarts bij een tandenborstelreclame.

Red Bull maakt reclame via extreme sporten en voetbalclubs. Activiteiten vol adrenaline en sportiviteit. Red Bull straalt daarmee energie uit, precies hetgeen dat het via de energiedrankjes verkoopt.

Merkvoorkeur is key

Je kan niet iedereen te vriend houden. Als je stelling neemt om een boodschap uit te stralen, zullen er mensen zijn die er niet positief tegenover staan. Als je algemeen blijft maak je geen vijanden, maar ook geen vrienden. Door een eigen identiteit te tonen, onderscheidt jouw bedrijf zich van de anderen. Daar ligt de kans op het creëren van merkvoorkeur.

Met het creëren van merkvoorkeur bouw je een duurzaam concurrentievoordeel op. 82% van de mensen kiest voor een product op basis van een onbewuste voorkeur voor het merk. Op langere termijn heb je een betere positie dan bedrijven die hetzelfde verkopen als jij. Klanten blijven bij je terugkomen en zijn ook bereid om meer te betalen voor jouw product.

Hoe creëer je merkvoorkeur?

Merkvoorkeur ontstaat wanneer het merk het probleem van de klant het beste oplost. Mensen moeten je service en product vertrouwen. De kwaliteit en levering van je dienst of product is essentieel. Daarnaast bouw je in de communicatie met klanten duurzame relaties op door je kernwaarden te laten zien. Deze heb je vastgesteld en laat je altijd terugkomen. In het contact met de klant, op je website, op je social media en zelfs in vacatureteksten. Door een vaste tone of voice word je herkenbaar voor klanten en krijgen ze een gevoel bij je merk.

Zoek naar mogelijkheden om een gunfactor te creëren. Als je in de reisbranche actief bent, investeer dan in duurzaamheid. Bied niet alleen vliegreizen aan, maar promoot ook treinreizen of doneer aan een goed doel dat zich inzet voor een beter milieu.

Het ultieme doel van merkvoorkeur opbouwen is dat jouw merk voorrang krijgt ten opzichte van de concurrentie. Jouw klanten worden minder ontvankelijk voor andere merken en keren altijd terug naar jouw product of dienst, zelfs als je duurder bent dan andere bedrijven. Blijf je voldoen aan de verwachtingen van de klant, dan zullen ze zelfs ambassadeurs van je merk worden. De positieve referenties die jouw klanten doorgeven aan andere mensen is de beste reclame die je kan krijgen. Aan jou de taak om ook met de nieuwe klant een relatie op te bouwen. Het proces begint dan weer van voor af aan.

Heb jij twijfels over je merk of merkpositionering? Wij zorgen ervoor dat niemand meer om jouw bedrijf heen kan en dat klanten terugkeren. Neem vrijblijvend contact op.

Bedrijven zetten kleuren in om een gevoel op te roepen.
Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder