Waarom je als bedrijf socialer moet zijn op social media

Social media

Heb je wel eens nagedacht waarom Facebook, Instagram en LinkedIn eigenlijk ‘social media’ worden genoemd?

Het is een vorm van media, het zijn online, dat deel ligt voor de hand. Het woord ‘social’ wordt minder goed doorgedacht. Het is een sociaal medium: een plek om sociaal te zijn! Dat doet lang niet ieder bedrijf. Onze social media-specialist Rianne legt je uit waarom sociaal zijn je verder helpt.

De dialoog aangaan met je volgers

Plaats jij alleen je eigen berichten en kijk je er verder niet naar om? Dan val jij in dezelfde valkuil als veel andere bedrijven; je bent alleen maar aan het zenden! Er is geen sprake van een dialoog, omdat jij de enige bent die aan het woord is. Zonde, want je laat veel kansen liggen.

Social media

De afgelopen jaren zijn de woorden ‘relevantie’ en ‘toegevoegde waarde’ niet meer weg te slaan uit de marketingwereld. We worden zo overspoeld door berichten, foto’s, video’s en advertenties dat we door de bomen het bos niet meer zien. Om op te vallen en social media effectief inzet, is het belangrijk dat je relevant bent en een toegevoegde waarde levert. De dialoog aangaan is een uitstekende manier om dat te doen.

Reageert iemand onder jouw bericht? Leuk! Ga erop in. Stel een vraag of bedank diegene op z’n minst. Je volgers zullen het waarderen en je beter onthouden. Daarnaast is het ook een manier om je volger beter te leren kennen en erachter te komen wat hen triggert of aanspreekt.

Maar kijk ook verder dan je eigen profiel. Neem eens een kijkje bij profielen die in dezelfde branche bewegen als jij of die dezelfde hashtags gebruiken. Reageer en like wat je interessant vindt of wat bij jou past. Zo bevind jij je tussen allemaal relevante kanalen. Daar is-ie weer: relevantie!

Meer zichtbaarheid door community management

Community management noemen we dit. Het is een toegankelijke manier om een band op te bouwen met (potentiële) volgers. Daarnaast is het een makkelijke weg om je zichtbaarheid te vergroten!

Social media-platforms waarderen het namelijk enorm als je sociaal bent. Als ze zien dat jij veel interactie zoekt en actief bent op hun kanaal, zullen ze je berichten aan meer mensen laten zien. Ze vinden je dan namelijk, ja ja, relevant! Het kan echt voor een boost zorgen in je bereik en weergaven. En zeg nu zelf: als jij een reactie krijgt van een onbekend persoon of bedrijf kijk jij toch ook even wie of wat het precies is?

De conclusie: door community management, ofwel het aangaan van de dialoog, kun je sneller groeien in je bereik en zelfs je volgers. Daarnaast bouw je een band op met de bestaande volgers: dat is natuurlijk altijd heel waardevol. Plan iedere dag vijftien of dertig minuten van je tijd in voor community management. Dat is al voldoende voor resultaat.

Wil je dat we meedenken of heb je er helemaal geen tijd voor? Mail ons even, dan helpen we je uit de brand.