Verkopen via social media en Google: benut de kansen!

Online shoppen is groot, zeker nu. Dat hoeven we niemand te vertellen. Elke ondernemer kent de traditionele webshop op de eigen website, maar wist je dat er ook andere platformen zijn waarop je een online webshop kan bouwen? Ontdek de vier shoppingmogelijkheden via Google en social media.

1. Google Shopping

Google is voor veel consumenten de eerste plek waar ze zoeken als ze iets nodig hebben. Hoe handig is het als je in de zoekresultaten meteen bovenaan staat met jouw producten? Vandaaruit link je direct door naar jouw website en de potentiële klant is binnen.

De grote pro van Google Shopping is de populariteit van het platform en de kans is groot dat veel mensen met jouw product in contact komen. Hier tegenover staat wel een commissie die je betaalt aan Google zodra een consument op jouw product klikt.

Google Shopping is populair, maar er is ook veel concurrentie.

2. Facebook Shopping

Een andere populaire optie is Facebook Shopping. Jongeren gebruiken dit social media platform niet alleen om hun vrienden te volgen, maar ze zoeken ook informatie over bedrijven en producten. Een handige plek dus om je producten te etaleren! En het leuke: het kost je in principe helemaal niets.

Je kunt je Facebook winkel direct koppelen aan webwinkelsystemen als Shopify of WooCommerce. Als je een ander systeem gebruikt, kun je ook handmatig of door middel van een Excelsheet je voorraad uploaden. Je hebt voor het plaatsen van de bestelling twee opties: je laat je product doorlinken naar je website of je kiest ervoor om de verkoop direct op Facebook te doen.

Met Facebook Shopping kun je een jongere doelgroep bereiken.

3. Instagram Shopping

Sinds de vorige update van Instagram is Shopping een stuk prominenter in beeld gekomen. Je kunt nu vanaf het startscherm direct in webshops terechtkomen. En doordat de zichtbaarheid van Instagram Shopping zoveel is toegenomen, is dit hét moment om hiermee te starten.

Als je al gebruikmaakt van Facebook Shopping, is de stap klein: Instagram is namelijk van Facebook en dus kun je dezelfde producten tegelijkertijd op Instagram zetten.

Vervolgens kun je je producten gebruiken in je feed posts. Enorm handig, want je volgers kunnen meteen het product op de foto bekijken! Ook kun je Instagram Shopping in je Stories gebruiken en krijg je een aparte tab op je Instagramprofiel met daarin jouw webshop. Hallo, nieuwe bestellingen!

Instagram Shopping heeft een prominente plek in de app gekregen.

4. Pinterest shopping

Sinds de oprichting is Pinterest een effectief kanaal om mensen naar je website of webshop te lokken. Het is het ultieme platform voor inspiratie via foto’s, waardoor de stap naar een aankoop klein is. De officiële shopping-functie, die halverwege 2020 is toegevoegd, heeft dit alleen nog maar makkelijker gemaakt.

Als je gebruikmaakt van Pinterest Shopping krijgt jouw bord een extra tabblad waar jouw ‘product pins’ op staan, ofwel pins die een product uit jouw winkel bevatten.

Wij adviseren om nog niet je volledige aandacht op Pinterest Shopping te leggen, omdat dit platform nog erg in ontwikkeling is. Pinterest wil deze functie nog niet centraal stellen, waardoor deze nog geen prominente rol speelt. Besteed hier wél aandacht aan als je een ‘Pinterest-friendly’ product hebt, zoals kleding of interieurproducten.

Op Pinterest Shopping kun je volgers inspireren met mooie foto’s.

Voor welke shopping kanaal moet jij kiezen?

Natuurlijk hoef je niet direct vier online shoppingkanalen aan te maken. Kies het kanaal dat bij jou en je doelgroep past. Google is the place to be voor het grote bereik, maar vergeet niet dat de concurrentie daar groot is. Als je een jonge doelgroep hebt, moet je Instagram en Facebook zeker overwegen. Heb je een enorm fotogeniek product? Denk dan eens na over Pinterest.

Kom je er niet uit? Wij denken graag met je mee en helpen je om je webshop te boosten! Neem contact met ons op.