Nieuwe lay-out Instagram & Instagram Gidsen: zo zet je het in voor je bedrijf

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Nieuwe lay-out Instagram & Instagram Gidsen: zo zet je het in voor je bedrijf

Instagram heeft weer een nieuwe update uitgerold! Je hebt dit misschien zelf al gemerkt: bepaalde acties hebben een andere plek gekregen en nieuwe functies, zoals Reels, zijn op een prominentere plek ingedeeld. Ook heeft Instagram een innoverende functie geïntroduceerd: Gidsen. In dit blog leggen we uit wat deze updates precies inhouden en hoe je het inzet voor je eigen bedrijf!

De nieuwe lay-out: meer aandacht voor Reels & Shopping

In de lay-out van de app is de update direct zichtbaar. Onderaan in het menu is ruimte gemaakt voor de tabs Instagram Reels en Shopping. Op het eerste gezicht een beetje wennen, maar uiteindelijk vooral een kans voor jou als ondernemer.

Het is nu makkelijker voor gebruikers om jouw webshop op Instagram te bekijken; de button staat immers op een strategische plek. Instagram toont hier een selectie van webwinkels op basis van de interesses van de gebruikers. Het kan zomaar dat jouw webshop wordt getoond aan potentiële klanten zonder dat ze gericht naar je op zoek zijn! Reden genoeg om met Instagram Shopping te starten. Als je hulp nodig hebt met je contentstrategie, helpen we je daar natuurlijk graag mee.

De nieuwe lay-out op Instagram met Shopping & Reels

Video first

Ook is er een losse pagina voor Instagram Reels gekomen, dat eerder dit jaar door het platform succesvol werd geïntroduceerd. Het is een laagdrempelige manier om je verhaal toe te passen in video’s, afgeleid van het populaire kanaal TikTok.

Onderaan in het menu is nu een tab volledig gewijd aan interessante Reels voor de gebruiker. Een groot verschil met bijvoorbeeld de ‘Discover’-tab, is dat er nu geen ‘grid’ wordt weergeven van posts, maar een enkele video die het hele scherm benut. De post heeft dus de volledige aandacht van de kijker! Waar Reels voorheen weinig aandacht trokken, geeft Instagram ze nu een groter podium. Ga dus creatief aan de slag met Reels om potentiële klanten te bereiken.

Instagram Gidsen: dit is het en zo gebruik je het

Een ander onderdeel van Instagrams update is de introductie van Instagram Gidsen. Deze functie is geïmplementeerd om het nog makkelijker te maken ideeën op te doen en informatie te vinden. In een gids verzamel je content van hetzelfde onderwerp, waardoor bezoekers dus minder tijd kwijt zijn aan het zoeken naar informatie dat verspreid staat op jouw kanaal. In een gids kun je foto’s, video’s en tekst combineren. Een mooie kans om onderwerpen, diensten of producten uit te lichten.

Ook voor jouw bedrijf kun je dit natuurlijk inzetten. Werk je in de reisbranche? Dan kun je informatie over een bestemming bundelen. En zeker als je een webwinkel of kledingwinkel hebt, zijn de gidsen nuttig: maak gave zomer- of wintercollecties of laat de nieuwste collectie aan je volgers zien. Wij hebben op ons kanaal @VerseKrachten.nl onze eerste gids gewijd aan onze werknemers: wie zijn de VerseKrachten? Maar we zullen deze nieuwe functie ook inzetten om een case in de spotlight te zetten of om onze wekelijkse online marketingtips te bundelen. Opties genoeg!

Gidsen zijn terug te vinden op je eigen profiel en ze kunnen ook verschijnen op de ‘Discover’-pagina (het loepje). Je kunt gidsen zelf delen via Stories. Kijkers kunnen ze aanklikken en komen dan direct in jouw gids terecht. Handig als swipe-ups niet mogelijk zijn, maar je toch meer informatie wilt bieden aan je bezoeker.

Nog meer kansen op Instagram voor je bedrijf

Ondanks dat iedereen even moet wennen aan deze updates, bieden ze zeker meer mogelijkheden voor de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Je kunt informatie nog beter bundelen en beschikbaar stellen aan je klant.

Vind je het allemaal maar ingewikkeld? Onze social mediaspecialist heeft deze features al helemaal uitgezocht en weet hoe dit voor jouw bedrijf ingezet kan worden. Mail ons op info@versekrachten.nl voor advies!

Wees een persoon, geen bedrijf

Mensen willen een goed gevoel krijgen bij een bedrijf en dat kan alleen jij zelf creëren. Daarom wil je op een persoonlijke manier communiceren. Wees geen robot op social media. Maak gebruik van personificatie, actief reageren (community management) en de waarde van content die mensen inspireert. Laat bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen zien of laat je medewerkers zien op je account. Zo krijgt jouw bedrijf een gezicht en word je herkenbaar voor je doelgroep.

Combineer deze tips voor jouw social media-kanalen en je gaat jouw publiek zeker bereiken. Heb je hulp nodig bij het creëren van een strategie of content? Schakel dan onze VerseKrachten in!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lees verder