Laat deze SEA kans niet liggen: Google Shopping wordt gratis!

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Laat deze SEA kans niet liggen: Google Shopping wordt gratis!

Goed nieuws voor iedereen die met SEA werkt: Google Shopping wordt gratis. Iedere webshop kan straks onbetaald adverteren in het shopping-tabblad van de zoekmachine. Sinds april is dit al mogelijk in de Verenigde Staten, maar de komende tijd wordt het onbetaald adverteren doorgevoerd in de rest van de wereld.

Tijdens de coronacrisis moesten veel fysieke winkels tijdelijk hun deuren sluiten, waardoor de consument de focus verlegde naar e-commerce. Het aantal online aankopen steeg met bijna 60 procent ten opzichte van vorig jaar. Veel mensen vinden hun producten tegenwoordig rechtstreeks via Google. Die kans wil je als webshop-eigenaar natuurlijk niet missen. En het mooie is: gebruikmaken van Google Shopping kan straks geheel gratis!

Gratis advertenties in de Shopping-zoekresultaten maken het voor retailers eenvoudiger en goedkoper om nieuwe klantcontacten te leggen. Voor alle online marketeers die Search Engine Advertising inzetten is dit een kans om meer verkeer van potentiële kopers te genereren.

Waarom maakt Google dit gratis?

Google wil een groter marktaandeel krijgen binnen productzoekopdrachten ten opzichte van de concurrentie als Marktplaats, Bol.com of Amazon. Meer producten en retailers in de Shopping-resultaten helpen daarbij. Door de advertenties gratis te maken, hoopt Google dat de aanmeldingen van bedrijven in het Merchant Center toenemen. Dit zijn voor Google weer potentiële klanten, want bedrijven die bovenaan in de zoekresultaten willen staan moeten blijven betalen.

Iedereen die al Google Shopping-advertentiecampagnes gebruikt en een actief account in het Google Merchant Center heeft, hoeft volgens Google niets te doen om van de gratis versie te profiteren. Voor nieuwe klanten wil Google het proces de komende tijd aanpassen.

Win-winsituatie door gratis Google Shopping Advertenties

Iedereen die met SEA werkt, kan blij zijn. Je Shopping advertenties blijven gratis staan. Je hoeft niet meer te betalen op basis van Cost Per Click, maar kunt je advertentiebudget verlagen zonder zichtbaarheid te verliezen. Maar omdat de concurrentie groeit, kun je er ook voor kiezen om met hetzelfde budget als eerst nu betaalde advertenties te plaatsen, waardoor je beter zichtbaar bent in de zoekresultaten.  

Het positieve voor iedereen die SEA gebruikt in zijn of haar marketingstrategie is dat de huidige Shopping-advertenties gratis blijven staan. Je hoeft niet meer te betalen op basis van Pay Per Click, maar kunt je advertentiebudget verlagen zonder zichtbaarheid te verliezen. Maar omdat de concurrentie groeit kun je er ook voor kiezen om met je huidige budget betaalde advertenties te plaatsen. Het resultaat: je bent beter zichtbaar in de zoekresultaten.

De voordelen van Google Shopping

Bedrijven en webshops die nog niet actief waren in Google Shopping omdat het geld kostte, kunnen gratis toetreden tot de product prijsvergelijker van Google. Even de grootste voordelen van Google Shopping op een rijtje:

  • Jouw producten zijn direct zichtbaar voor gebruikers die relevante zoekwoorden intypen;
  • Op de pagina van Google zien potentiële klanten foto’s, beschrijvingen en prijzen van jouw producten;
  • Als bezoekers op de advertentie klikken komen ze rechtstreeks op jouw website terecht.

Nu deze dienst gratis wordt, is dit een kans die je niet kan laten liggen. Onze SEA-specialist kan u helpen om Google Shopping en andere online advertenties goed in te zetten. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder