KLM, Overmars en Romário: haal het maximale uit je partnerships

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

KLM, Overmars en Romário: haal het maximale uit je partnerships

Sponsoren in de sportwereld betalen veel geld om hun naam te verbinden aan een voetbalclub of sportevenement. De investering levert het recht op om sponsoractivaties te doen: activiteiten of campagnes waarmee de samenwerking wordt gedeeld met het grote publiek. Sponsoren die dit goed doen, vergroten hun naamsbekendheid en klantendatabase. Wij geven je drie voorbeelden hoe je dit kunt bereiken.

KLM ‘Sla je wereldbal’: vanuit de core business

KLM is al sinds 2004 naamsponsor van het golftoernooi KLM Open. Maar naast het geven van de naam, wil de luchtvaartmaatschappij in 2018 meer uit de samenwerking halen. Ze zoeken een actie waardoor klanten KLM op een positieve manier onthouden. Golfliefhebbers moeten geactiveerd worden en een positieve connectie krijgen met KLM.

Met de sponsoractivatie ‘Sla je wereldbal’ bereikt KLM haar doelen. Deelnemers krijgen de kans om vanaf twintig meter een hole-in-one te slaan op een speciaal ontworpen green gelegen in een bak met water. Mik je in één keer raak? Dan win je twee KLM vliegtickets voor een mooie reis.  

Met deze sponsoractivatie worden mensen aangezet om actief deel te nemen aan een evenement. Hierdoor creëert KLM bij de deelnemers een herinnering aan het bedrijf. Door de leuke activiteit en de winactie met de reizen maken ze een positieve associatie met het merk. Hiermee creëert KLM een merkvoorkeur bij de klanten, waardoor de kans groter is dat zij in de toekomst terugkomen om vliegtickets te kopen.

Ziggo en Ajax: de inhaker

Een andere vorm van het activeren van je sponsorrechten is door in te spelen op actuele gebeurtenissen. Ziggo maakt hier als hoofdsponsor in het successeizoen van Ajax in 2018-2019 optimaal gebruik van.

Na het behalen van de halve finale in de Champions League maakt technisch directeur Marc Overmars een buikschuiver op het veld van Juventus. Bij de opvolgende klassieker tegen Feyenoord maakt Ziggo een knipoog naar deze actie door een enorme buikschuifbaan in de Johan Cruijff Arena te plaatsen. Vanaf de tribune kunnen gasten en genodigden een buikschuiver maken bij iedere goal, in de rust en na afloop van de wedstrijd.

Door in te spelen op deze gebeurtenis creëert Ziggo niet alleen een merkvoorkeur bij de klant, ook haalt het veel persoonlijke gegevens binnen. Om mee te doen aan de winactie moeten mensen namelijk hun gegevens opgeven. Hiermee groeit de database van Ajax en Ziggo met meer emailadressen en persoonsgegevens. Al deze gegevens zetten ze later weer in marketingdoeleinden. Mooie opbrengsten op korte én lange termijn dus.

EnergieDirect en PSV: de influencer

In de periode dat EnergieDirect hoofdsponsor wordt bij PSV heeft het de zware taak om Phillips te doen vergeten. Hun aanpak is om het vertrouwen van de klanten voor zich te winnen met leuke acties. Eén van deze activiteiten is een grote verrassing tijdens carnaval.

Als ode aan PSV, haar supporters en aan het carnaval wordt een oud-voetballer ingezet als Koning Carnaval 2019. En niet zo maar eentje: de Braziliaanse legende Romário wordt naar Eindhoven gehaald. Door hem te gebruiken als boegbeeld trekt EnergieDirect niet alleen de aandacht van de Brabantse en Nederlandse pers, maar zelfs internationale pers staat klaar om dit mee te maken. Op deze manier stijgt de naamsbekendheid van EnergieDirect enorm.

Het totaalaantal interacties bij de campagne is ongeveer 1,2 miljoen. Daarnaast creëert EnergieDirect met deze campagne een mediawaarde van meer dan zeven miljoen euro. Met deze campagne onderscheidt EnergieDirect zich van de andere energiemaatschappijen, essentieel voor een goede positie op de markt.

Ook jouw samenwerkingen optimaal benutten?

Binnen VerseKrachten hebben wij de benodigde kennis van campagnes, activiteiten en het creëren van scorende content. Wij koppelen de juiste partijen aan elkaar en zetten influencers in om een groot publiek te bereiken. Wil jij je sponsorrechten optimaal benutten en je naamsbekendheid en database vergroten? Neem contact met ons op, dan gaan we samen de wereld veroveren!

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder