Hoe jouw nieuwsbrief meer wordt gelezen

Nieuwsbrieven: de één wordt veel gelezen, de ander wordt amper geopend. Voor de verzender lijkt het een lastige klus om om dit te verbeteren. Toch zijn er handvaten die iedere emailmarketeer kan aangrijpen om voor meer succes te zorgen. Onze emailspecialist Tristan zet ze voor je op een rijtje!

De onderwerpregel

Het onderwerp van je mail bepaalt voor 70% of een mail geopend wordt. Zorg dat deze actueel, duidelijk en verleidelijk is. Voordat je een email verstuurd, moet je voor jezelf bedenken: ‘Zou ik deze mail openen?’ Is het antwoord op jouw vraag nee, dan is er werk aan de winkel.

Welke mail zou jij sneller openen?

  1. Nu 30% korting op al jouw favoriete items!
  2. Hoge kortingen op alle t-shirts.

Laat hem even bezinken en maak een keuze. Done? Oké, het merendeel van de mensen kiest voor optie één. De hoogte van de korting is duidelijk, het getal springt in het oog, je wordt verleidt door ‘jouw favoriete items’ en de actie is begonnen: de korting is nu live!

Less is more

De volgende regel geldt voor elke e-mail die je vanaf nu gaat maken: de belangrijkste boodschap die jij wilt vertellen staat linksboven. Er zijn geen excuses om het niet te doen. Dit is dé plek die het meest wordt bekeken. Maar hoeveel informatie kun je kwijt?

Zoals onze copywriter Jesper al eens als schrijftip heeft gegeven: schrijven is schrappen. Dit geldt zeker voor de email. Scroll jij zelf helemaal naar het einde van een lange email met veel tekst? Ik niet. Zorg dat je efficiënt bent in wat jij wilt vertellen. Vertel alleen dat wat relevant is voor de lezer.

Korte stukken tekst komen ten tegen goede aan het aantal clicks en conversies. Hoe meer tekst, hoe meer afleiding, hoe kleiner de kans dat je iets gaat verkopen. Liever elke week een mail met kleine stukjes informatie erin dan één lange mail zonder resultaat.

Mail klaar? Klikken maar!

Naast het openingspercentage draait het bij een mail vaak om clicks. Het is belangrijk dat mensen een actie kunnen ondernemen vanuit je e-mail. Daarom, lieve mensen, maak alsjeblieft gebruik van buttons in plaats van een klikbare link of foto. 79% van de mensen scant zijn e-mails in plaats van helemaal te lezenm. Buttons vallen een stuk meer op dan kleine linkjes in de tekst.

Maar pas op! Ga nou niet van ieder linkje een button maken. Tegen zoveel prikkels kan de mens niet zo goed. Ook hier geldt: doe het met mate. Bij een nieuwsbrief met vijf buttons weet de klant ook niet meer waar hij het zoeken moet. Gebruik maximaal twee buttons per nieuwsbrief, op de belangrijkste plekken die jij uit wilt lichten.

Tuurlijk kan je nog altijd interactieve linkjes in je mail zetten, maar laat de buttons centraal staan. Bedank me over een tijdje maar voor wat er met het aantal clicks is gebeurd.

Hulp nodig bij jouw nieuwsbrief?

Alles binnen e-mailmarketing is te meten en dus kun je toewerken naar een hoog rendement. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Je moet testen, testen en nog een keer testen. Neem hier de tijd voor en bekijk hoe verschillende varianten presteren.

Succes met het toepassen van mijn tips. Heb je hulpnodig bij jouw nieuwsbrief? Neem contact op met VerseKrachten en dan kunnen we er samen over sparren!