Door deze 2 ontwikkelingen blijft emailmarketing springlevend

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Door deze 2 ontwikkelingen blijft emailmarketing springlevend

We leven in een tijdperk waarin mobiels boven laptop gekozen worden, appen boven bellen en social media boven e-mailen. Maar is iets nieuws altijd beter? Schuif de e-mail niet zomaar aan de kant!

Twee ontwikkelingen in marketingland bieden namelijk nieuwe kansen voor emailmarketing: het is steeds gemakkelijker om segmentatie criteria in te zetten en de marketing automation is in opkomst. Hoe werkt dit precies?

Voorkeuren van de klant

Vroeger verstuurden veel bedrijven alleen standaardmails naar het gehele e-mailbestand. Nu kan er steeds specifieker gesegmenteerd worden op voorkeuren van de klant. Daardoor is het mogelijk om voor elke persoon relevante content, aanbiedingen en acties aan te bieden.

Stel je voor: je krijgt wéér een mail van de plaatselijke kledingwinkel met acties voor heren, dames en kinderkleding. Wat heb je hier aan als je een jongen van twintig jaar bent en nog geen kind hebt? Je verwijdert de mail zonder hem te lezen en twijfelt zelfs om je uit te schrijven.

Wanneer de plaatselijke kledingwinkel het segmentatieproces iets beter uitvoert trekken ze wél je aandacht. Ineens zie je op je telefoonscherm een mailtje: ‘Hey Jasper, lang niet gezien!’. Die mail open je wel. Je ziet acties van herenkleding, die lijkt op jouw afgelopen aankopen. Dankzij de segmentatie raak jij geïnteresseerd in de winkel en zijn producten. De kans groeit dat jij binnenkort even langs gaat om een nieuw t-shirt te kopen.

Automatiseren

Een andere ontwikkeling die emailmarketing naar een hoger niveau brengt is de opkomst van de marketing automation. Dit staat voor het automatiseren van processen om (potentiële) klanten aan je te binden en ze door de customer journey te begeleiden. Is dat te abstract? Laten we het iets duidelijker maken.

Je schrijft je in voor een nieuwsbrief en krijgt direct een bevestigingsmail. Automation. Er bevinden zich nog producten in je online winkelwagen en je krijgt hier een mail van? Automation. Je krijgt een mail met felicitaties op je verjaardag? Houdt iemand daar zo goed de kalender bij? Nee. Automation.

Met al deze kleine mails zorgt het bedrijf dat het lijkt alsof ze enorm veel aan je denken en je speciaal bent voor ze, iets wat klanten waarderen. Uit onderzoekt blijkt dat de verkopen met gemiddeld 30% toenemen op het moment dat email automation ingezet wordt. Een kans die ook jij kunt benutten!

De e-mail is springlevend

De email is al meerdere keren doodverklaard. Het begon bij de uitvinding van de fax. Dat zou de email nooit gaan overleven. Vervolgens werden social media kanalen als Facebook, Whatsapp en Instagram geïntroduceerd. Maar e-mail houdt zich nog altijd staande in digital marketing. Mede door nieuwe ontwikkelingen en investeringen en omdat je op andere kanalen moet inloggen met je e-mailadres. Ieder jaar zullen er mensen zijn die het einde van emailmarketing aankondigen, maar voorlopig is e-mail springlevend!

Wil je de kansen van emailmarketing benutten? Onze emailmarketeer kan jou daarbij helpen. Neem direct contact op.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder