De kracht van microcopy: denk aan de kleine lettertjes!

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

De kracht van microcopy: denk aan de kleine lettertjes!

Alle teksten die op jouw website staan moeten bijdragen aan het product of de dienst die je aanbiedt. Logisch. Maar heb je ook aan de microcopy gedacht?

Wat is microcopy?

Microcopy zijn alle losse woorden en korte zinnen die verdeeld over jouw website staan. Denk aan buttons, headers, menu-items, instructies, formuliervelden, call-to-actions en pop-ups. Het gaat om alle copy op microniveau, microcopy dus.

Voorbeelden van microcopy: de menubalk vertelt duidelijk wat gebruikers te zien krijgen als zij op een item klikken. De button linksonder op de pagina laat ook geen ruimte open voor twijfels: vraag offerte aan.

Het doel van microcopy

Microcopy leidt bezoekers zo snel en gemakkelijk mogelijk door een website of app. Goede microcopy bevordert de gebruikerservaring, de User Experience (UX). Daarom wordt het ook wel UX-copy of UX-writing genoemd. Bezoekers komen naar jouw website met een doel, bijvoorbeeld het vinden van een geschikt product of een dienst die een probleem voor ze oplost. Jij wilt ze helpen om dit doel zo snel mogelijk te bereiken. Stiekem draagt dit bij aan jouw eigen doel: zoveel mogelijk conversies behalen.

Het uitgangspunt is dat jouw website gebruikers zo min mogelijk redenen geeft om af te haken in het koopproces. Liever motiveer je ze met redenen om wél door te klikken. Als je de problemen van jouw potentiële klant onderweg al oplost, maak je zijn keuze om een vervolgstap uit te voeren vanzelfsprekend. Een goed gekozen tekst in een button of extra informatie in de check-out kan het verschil maken.

Bol.com grijpt elke mogelijkheid aan om zorgen van klanten weg te nemen. Al je vragen over bezorging, bedenktijd, retourneren en klantenservice worden in vier regeltjes beantwoord. Wat houdt je tegen om te bestellen?

Voordelen van goede microcopy

  • Goede microcopy stuurt gebruikers de juiste richting op en bevordert de gebruikersflow. Door duidelijke aanwijzingen neem je verwarring weg over waar mensen moeten klikken om naar een volgende pagina of stap in de check-out te gaan. Voordat ze het weten hebben ze hun product al afgerekend!
  • Elk zinnetje op jouw website kan bezoekers aanmoedigen tot een actie. Geef bijvoorbeeld aan dat mensen geen enkele kortingsactie meer missen als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief.
  • Met de juiste woorden kun je angsten en onzekerheden van gebruikers wegnemen. Maak duidelijk dat mensen gratis kunnen annuleren, geen vooruitbetaling hoeven te doen of een coronaverzekering krijgen. Zo verlaag je de drempel om verder te gaan in het aankoopproces.
  • Gebruik psychologie om te overtuigen. Mensen zijn eerder geneigd iets te boeken als de recensies goed zijn of als een product populair is. Het duidelijkste voorbeeld om de aantrekkelijkheid van een hotelboeking te verhogen is de regel: ‘100 mensen gingen je voor’. Als op dit moment ook nog eens drie andere mensen dezelfde kamer als jij bekijken, heb je ineens haast om te boeken.
Een drukte van jewelste op de pagina van Booking.com, maar over elke letter is nagedacht. De website haalt je over om op ‘ik ga boeken’ te klikken dankzij een lijst met voordelen, korting op de prijs, gratis annuleren en de druk dat anderen deze hotelkamer ook bekijken. Snel boeken dus!

Waar moet goede microcopy aan voldoen?

  • Functionaliteit. Elk woord heeft een doel. Wijs de gebruikers van jouw website de weg door duidelijke vervolgacties aan te geven.
  • Kort en krachtig. Vanuit designoogpunt heb je weinig ruimte beschikbaar voor lange teksten in headers en buttons. Maar ook wil je de drempel van gebruikers om de tekst te lezen en de aangegeven actie te ondernemen zo klein mogelijk maken.
  • Eenduidigheid. Vraag niet te veel in één keer en maak de beloning concreet. Lange verzoeken als ‘Maak een account, schrijf je in voor de nieuwsbrief en misschien win je een jaar lang gratis winkelen’ schrikken af. ‘Schrijf je in en krijg 25% korting op je aankoop!’ moedigt aan.
  • Duidelijkheid. Zorg ervoor dat de woorden die je neerzet, aansluiten bij de actie gedaan wordt. Gebruikers die klikken op ‘bestel nu’ willen een order plaatsen. Als ze dan eerst nog op een pagina met meer informatie komen, moeten ze een onverwachte extra stap ondernemen. Die teleurstelling had voorkomen kunnen worden met een passende zin: ‘krijg meer info’.

Next level microcopy

Elk woord dat je op jouw website laat zien, roept een gevoel op bij degene die het leest. Net zoals in de teksten over jouw bedrijf en de producten, biedt microcopy daarom een kans om jezelf van jouw beste kant te laten zien. Passend bij jouw uitstraling en brand voice kun je bijvoorbeeld kiezen tussen een zakelijke beschrijving ‘meer informatie’ of een meer speelse beschrijving: ‘vertel me meer!’. Door een onderscheidende tone of voice te kiezen, val je op tussen jouw concurrenten en versterk je je merkositie.

Coolblue gebruikt veel humor om de klant een positief gevoel te geven. Eén woord in de winkelwagen kan daar al voor zorgen, in onderstaand voorbeeld ‘productenpolonaise’. Origineel, luchtig en niet storend of geforceerd. Het past perfect bij de slogan van Coolblue: ‘alles voor een glimlach’ en de belangrijkste kernwaarde: klanten blij maken.

Coolblue is een duidelijk voorbeeld van hoe bedrijven hun merkidentiteit vertalen naar doeltreffende microcopy.

Quick wins

Genoeg redenen om als copywriter eens aandacht te besteden aan de vergeten woordjes op jouw website. Als je de kans hebt, doe dit dan samen met een UX-designer. Vanuit beide disciplines kun je beoordelen of de gekozen copy logisch is en bijdraagt aan de doelen van jouw website. Je zult zien dat je veel quick-wins behaalt. 

Het aanpassen van microcopy kan de conversieratio snel verhogen, maar het kan ook negatief uitpakken. Misschien maak je de teksten wel te lang of niet duidelijk genoeg, waardoor ze meer vragen oproepen. Check de effecten op de conversie dan ook altijd met A/B-testen, waarmee je afwisselend twee varianten van een tekst laat zien om te testen welke beter aanslaat. Zo weet je welke woorden het gewenste effect oproepen bij jouw gebruiker en hoe je daarop kan inspelen.  

Wil je het maximale rendement uit jouw website halen? Schakel onze copywriter en/of UX-designer in om jouw microcopy naar een hoger niveau te brengen! Neem direct contact op.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder