5 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

5 tips voor een gebruiksvriendelijke website

Als je besluit om een website te maken, heb je een bepaald doel voor ogen. Maar bezoekers van jouw website hebben een eigen doel voor ogen wanneer ze op jouw website belanden. Zijn die twee te combineren? Jazeker! Wij geven je vijf tips hoe je een gebruiksvriendelijke website maakt waar iedereen tevreden mee is.

Tip 1: Zorg voor samenhang

Een goede website begint met een duidelijke huisstijl. Denk bijvoorbeeld aan logo’s, kleuren en lettertypes. Het is niet alleen van belang dat deze onderdelen op elkaar aansluiten, maar ze moeten ook passen bij wat jij als bedrijf uit wilt stralen.

Voordat een gebruiker op jouw website terechtkomt, heeft deze vaak een bepaalde verwachting. Het geeft een positieve gebruikerservaring wanneer jij aan deze verwachting voldoet.

Wil jij een huisstijl die perfect op jouw business aansluit? Onze graphic designer kan jou daar als geen ander bij helpen!

Tip 2: Vind het wiel niet opnieuw uit

Je wilt natuurlijk dat jouw website opvalt ten opzichte van anderen, zeker wanneer je een product of dienst verkoopt die door meerdere concurrenten wordt aangeboden. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden. Maak van je website een vertrouwde omgeving voor je gebruikers.

Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je menubalk niet verstopt zit, maar op een herkenbare plek staat, zoals bovenaan de pagina. De bezoeker van jouw website heeft door eerdere websitebezoeken een bepaald verwachtingspatroon. Wanneer jij aan deze verwachtingen kan voldoen, zorg je ervoor dat de bezoeker gemakkelijker gebruik kan maken van jouw website.

Tip 3: Houd je laadtijden kort

Iedereen heeft haast tegenwoordig, dus ook de bezoekers van jouw website. Wanneer jouw website lange laadtijden heeft, is de kans groot dat gebruikers hun geduld verliezen en jouw website verlaten.

Uit een onderzoek van Jacob Nielsen, een groot expert in ‘usability’, is gebleken dat een onderbreking van langer dan één seconde er al voor kan zorgen dat een gebruiker jouw website verlaat. Check dus regelmatig de snelheid van je website! Een goede tool hiervoor is PageSpeed Insights van Google. Scoort jouw website nog steeds onvoldoende en kan je hulp gebruiken om dit op te lossen? Neem dan vooral contact met ons op.

Tip 4: Voorkom irritaties

Niets is zo ongebruiksvriendelijk als een website vol irritaties. Deze irritaties bestaan in vele soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan hysterisch bewegende informatie, knipperende buttons of continue pop-ups die op een dwingende toon jouw bezoekers proberen te overtuigen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Wanneer iemand jouw website bezoekt, heeft hij of zij een bepaald doel voor ogen. Zorg ervoor dat je dit zo gemakkelijk mogelijk maakt, want het zou toch jammer zijn als je een potentiële klant wegjaagt?

Tip 5: Maak je website responsive

Na de vorige tips besef je dat je bezoekers vooral niet in de weg moet zitten. Je wilt bezoekers juist van dienst zijn. Een manier om dat te realiseren, is een website die responsive is.

Een responsive website is geoptimaliseerd voor verschillende schermen, dus niet alleen voor desktop computers, maar ook voor smartphones en tablets. We hoeven je vast niet te vertellen dat veel mensen op die apparaten over het internet surfen. Zorg daarom altijd voor een responsive website.

Aan de slag met deze tips!

We hopen dat deze vijf tips jou op weg helpen naar een gebruiksvriendelijke website. Als je meer hulp nodig hebt, staan we voor je klaar. Ben je benieuwd hoe jouw website scoort? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder